fredag 11 december 2009

Tysken kommer!

Jag träffade en sådan rasistisk gammal dam idag när jag handlade på Coop. Det värsta, eller bästa, av allt var att hon bröt på vad jag tror är tyska. Eller så kom hon från Danmark, den del där tyskinfluenserna är som starkast.

Vi stod vid frukten och plockade åt oss äpplen när hon plötsligt fnittrade till och bad mig titta på äpplet hon höll upp. Någon, som det verkade en liten person, hade tagit en tugga och sedan lagt tillbaka äpplet i kartongen. Jag skojade lite om att vara för hungrig, varpå damens ögon smalnade betänkligt.
- Det är viktigt att skölja frukten.
- Jo, ja. Det är det, höll jag med.
- Du vet att sedan utlänningarna kom och började känna på frukten så började det spridas en massa sjukdomar.
- Utlänningarna? frågade jag dumt och hon nickade entusiastiskt.
- Ja. De känner på frukten och lägger sedan tillbaka den. Så sprids sjukdomarna. Vi hade inga, så kom utlänningarna och alla blev sjuka.

Det är så dumt att jag inte vet var jag ska börja. Utlänningarna? Vilka menar hon? Finnarna? Engelsmännen? Turkarna? Eller, hemska tanke - tyskarna?

MEN! Tänk om det är så att hon inte alls var rasistisk, utan att hon talade i egen sak. Hon stod där, tysk och stolt, kände på frukten innan hon lade tillbaka den och sedan var uppdraget slutfört. Tysken hade överfört en sjukdom till äpplena och detta ville hon, kanske av välvilja, upplysa mig om. Det är trots allt snart jul, även för tysken.

Därför för jag budskapet vidare: skölj frukten innan du äter den!

4 kommentarer:

Fru Mju sa...

ja, alla vet väl att de är ena riktiga frukt-tafsare, de där utlänningarna!!!
helt fantastiskt

Maud/En bok om dagen sa...

Mycket ska man höra innan öronen trillar av... Ja jösses.

Angående becon: Det var din ordverifiering som tyckte att jag skulle stava till det innan den släppte igenom mig... Så enkelt var det! ;-)

M sa...

Haha! Jaha, bacon/bacen. Tänk, jag hade inget minne alls av det.

Och visst är det fruktansvärt med tanten. Jag menar, kom igen.

MalinKa sa...

HAHAHA....om tanten hade basker så var det garanterat hon som ägde huset vi bor i från början.....Österrike är hon ifrån.

Hon är lite....märklig...sägs det...

Ja jösses....