fredag 4 december 2009

Omvårdnadsepikris

Jag tycker att det är lite konstigt att man från sjukvården ringer upp ett mobilnummer och talar om att man glömt skicka med en omvårdnadsepikris, samt anger vem det gäller. Det hände mig idag och fastän jag inte har den blekaste aning om vad omvårdnadsepikrisen är, vad den innehåller eller ska användas till tycker jag att det inte känns så bra. Om man inte får tag på personen man söker kanske man ska försöka ringa igen. Eller kontrollera att människan som läst in sitt telefonmeddelande är den person man sökte. Jag presenterar mig med namn i mitt talsvar och därför torde det stå klart, tämligen snabbt, att jag inte är den som skulle ha sett omvårdnadsepikrisen. Eller?

6 kommentarer:

Annas resa sa...

Vad är en omvårdnadsepikris, då?

M sa...

En omvårdnadsepikris skall innehålla en slutanteckning över de omvårdnadsåtgärder som genomförts på sjukhuset och en kort beskrivning över patientens aktuella omvårdnadsbehov, enligt högskolan i Borås.

Anonym sa...

Jag blev uppringd av polisen som sade sig ha varit i kontakt med min mamma, vad ärendet gällde och några tveksamheter kring det hela. Det visade sig att de ringt till fel person, men jag fick förstås höra saker om personen det gällde som jag inte behöver veta. Lite oproffsigt är det väl att inte först kolla vem man pratar med..?

M sa...

Eller hur. Jag tycker inte alls att det känns säkert.

Vickan sa...

Jo, epikrisen är den handling som ska skickas med till ansvariga för människor i särskilt boende, eller de som har fortsatt omvårdnadsbehov...

Dock låter ordet "epikris" lite märkligt.

M sa...

Jo, det är inte utan att man vill utreda dess etymologi.