fredag 3 september 2010

Så kan man också göra

Lilleman rensar vinbär med mig. Jag sitter på stolen och han sitter på bordet. Jag tar alla bär från kvistarna och lägger bort skrotet. Han tar ett bär från kvistarna och kastar bort resten av klasen. Så kan man också göra.

Storeman läser nästan obehagligt bra. "Öppna och läs om ett mänskligare Sverige" står det på Kristdemokraternas kuvert. Detta läser han helt obehindrat och jag förstår inte när han lärde sig det. Han behöver knappt ljuda orden.

Jan Björklund tar nya rekord i dumheter och jag förundras över hur mycket han uttalar sig om, när han i realiteten vet så lite. Han uttalar sig om en skola jag inte känner igen. Jag rekommenderar honom att faktiskt besöka en.

I senaste numret av Forskning och framsteg kan man läsa en intressant artikel om hur förstagångsväljaren tänker och fungerar och denna artikel har utgjort underlaget för diskussioner i alla mina klasser. De blir härligt provocerade eller erkänner, lite skamset, att det faktiskt förhåller sig på det viset.

Det är skönt att gå på helg när man har haft en sådan bra vecka som jag haft.

Inga kommentarer: