onsdag 29 september 2010

En kropp i vila vill förbli i vila

Lämmen. Ledabröte. Öm. Mörbultad. Stel i lederna. Ledbruten. Finns det några andra synonymer för det tillstånd en kropp befinner sig i dagen efter säsongens första innebandy?

En kropp i vila vill förbli i vila. Ändå tog jag mig ut på en promenad för att mjuka upp min stela lekamen. Nu känns det inte alls bättre.

Är det då nyttigt? Kanske inte i dagsläget, men välan om man ser min aktivitet som ett utvecklingsarbete. Sjukdomen som förpassat min kropp till detta tillstånd tar verkligen ut sin rätt, men nu är det dags att betvinga den.

Varför är det så lättraserat, det man engagerat sig så för att bygga upp? Varför är det inte tvärt om: att en kropp i träning vill förbli i träning? Visst är det så, i viss grad, men inte i jämförelse med en kropp i vila som vill förbli i vila.

Inga kommentarer: