söndag 26 september 2010

Sannolikhet

Tage Danielsson har framfört en monolog, briljant och genialisk, om sannolikhet. Temat var kärnkraftsolyckan i Harrisburg 1979 och jag har visat den för mina elever många gånger. Tack och lov har mina elever den goda smaken att inse det genialiska i framförandet och med sina erfarenheter av övningskörning och körkortsefterstävande lever de nära detta med sannolikhetsinlärning.

Jag har läst En sannolik historia av Karin Alvtegen, men väntar med boktankarna till dess bokklubben sagt sitt. Så mycket kan jag säga att den var läsvärd, men jag funderar mycket på romanens titel. En sannolik historia. En sanno-lik historia eller En sann-olik historia. Jag tror att jag lutar mer åt det sistnämnda. Så nördigt att fördjupa sig i ett sådant resonemang. Samtidigt kanske lite kulturkoftigt. Det skulle i så fall vara på tiden.

Inga kommentarer: