torsdag 30 september 2010

Ordet "kränkt" är krängt.

På Stockholms lokalnyheter får man reda på att det skjuts ca 6000 förvildade kaniner per år. Det lämnar många kaninungar att dö en plågsam svältdöd när mamman skjuts. Många tittare har hört av sig och några menar att man ska ge kaninerna p-piller i stället för att skjuta dem.

Om detta hade visats på Norrbottens lokalnyheter hade det känts supertöntigt, men i och med att det utgick från den konungsliga hufvudstaden känns det... fortfarande supertöntigt. Men det skulle inte förvåna mig om EU har någon regel om att någon kostymnisse ska strutta runt och proppa i förvildade hufvudstadskaniner p-piller. Under förutsättning att kaninen inte tar skada förstås. Eller känner sig kränkt...

Ordet "kränkt" måste vara ett av svenska språkets mest missbrukade ord. Man verkar kunna bli kränkt av i stort sett vad som helst. Jag är rädd för att gå igenom svensk grammatik med mina elever, av rädsla för att de ska känna sig kränkta - för allt man utsätts för som man inte tycker om - det är en kränkning. Tänk vad liten skillnaden är mellan kränkt och kräkt =)

3 kommentarer:

MaBo sa...

Ja det där med kaninerna är löjligt, absolut.
Men din reflektion över ordet kränkt är jätteviktig. Se gärna David Eberhardts bok "I de lättkränktas land" (lite väl tjatig till slut och ibland drar han riktigt iväg, men på det stora hela mkt tänkvärd).

M sa...

Jag blev tvärless den där Eberhard, men har läst Zarembas artikelserie om "Först kränkt vinner" och där beskrivs på ett ganska vasst sätt hur olika kränkningar faktiskt kan ifrågasättas. Någon av de utpekade i de artiklarna känner sig säkerligen kränkta.

Fru Mju sa...

här kallas de citykaniner!
piller har ingen (mig vetandes) ännu vågat föreslå men det är väl bara frågan om när...
jag bara fasar för rabaldret!