torsdag 26 augusti 2010

Radhusdisco

"Väggarna pryddes av Kissplanscher och speciellt en var nioårige Linus favorit. Överst på den stod 'Love Gun', vilket var namnet på en skiva med bandet. Enligt Linus handlade titeln om kvinnan i förgrunden.
- Det är henne alla i Kiss är kära i, sa han. Det är hon som är Gun.
När jag såg närmare på planschen förstod jag dem. Hon var allra snyggast av de snygga kvinnorna på bilden.
- Vem i Kiss tror du kommer att få Gun? frågade han.
Jag skakade på huvudet.
- Jag vet inte, sa jag.
- Jag tror Paul Stanley, sa Linus och pekade på mannen med svart stjärna över ögat.
Om Gun gått i vår klass var det ingen tvekan om vem som skulle ha fått henne, tänkte jag. Precis som han nu senast fått självaste Susanne i 3b skulle det naturligtvis ha varit Linus själv."

Jag har börjat läsa Morgan Larssons Radhusdisco och tycker att den är ungefär hur rolig och bra som helst. Äntligen skrivs det böcker som utspelar sig under ett årtionde jag själv har minnen och erfarenheter ifrån: åttiotalet. Nu när jobbet rullat igång och man inte orkar så mycket mer än att se i kors - då är det här medicinen.

Inga kommentarer: