måndag 2 augusti 2010

I-bil-sittande karlar

Varför sitter så många karlar kvar i bilen medan kvinnan handlar? Jag borde blunda hårt och se åt ett annat håll, men jag blir alldeles febrig av irritation.

Hästarna, alla 24, har åkt hem så nu känns det som att sommaren verkligen är över. Det var nog sista sommaren de gick på grönbete framför vårt hus. Om vi sover med öppet fönster ser det ut som om jag har gått lös med gummiklubba på min man; han är röd, svullen, kan inte andas, ser ut att ha gråtit Lille-Skutt-tårar hela natten och stapplar omkring av allergi. Vilket jag har hört att man kan göra just av att ha blivit slagen med en gummiklubba.

Många böcker trängs framför ögon och i öron. I öronen spelar Sara Kadefors "Borta bäst" som inleds med att man får lära känna en kvinna som bor i sin bil utanför IKEA, hur hon passar på att få gratis kaffe innan de öppnar och hur den nystädade dubbeltoan gör henne lycklig innan hon går och lägger sig i ett fult utställningsexemplar av en furusäng så hon kan sträcka på sig en stund. Vilken jättelång mening! Framför ögonen är det "Kokongen" av Anette Kindahl som bläddras igenom på datorn. Den fanns på e-lib och är rätt behaglig att läsa på skärmen. Det är en berättelse om en antikvarie som flyr livet genom att fördjupa sig i andras historia och boktiteln är således hela tiden en påminnelse om den genomsyrande symboliken.

I övrigt snurrar livet på med potträning och hallonätning, lunchmödor och kvällsmackor, med jobbande make och annalkande slut-på-semester-ångest. Och ute blåser det.

Inga kommentarer: