onsdag 18 augusti 2010

Det här med att vara idol

Jag vill inte hänga ut min far på den här bloggen, men en liten offentlig bassning vågar jag mig på. Det är inte bara det att morfar är barnens idol och utan uppehåll kan leka i timtal, utan han gör också specialare som jag i min tur sedan förväntas upprepa hemma.

Ex. 1
Smöra en ostskiva och sedan äta.

Ex. 2
Ligga hos lilleman tills han somnar.

Ex. 3
Dra med lillemans filt över ryggen tills han somnar. Observera att man inte kan dra hur som helst, utan "som morfar gör". Det tog en halvtimme innan jag hittade rätt teknik att dra som morfar gör.

Ex. 4
Skala ett äpple som morfar gör. Hur många sätt finns det att skala ett äpple på?

Kan man åberopa någon EU-regel som säger att morföräldrar "tage sig icke friheter att göra specialare"?

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Nä, jag tror att den där regeln om att far- och morföräldrar äger rätt att på alla sätt och vis skämma bort sina barnbarn kom betydligt tidigare. Det är liksom redan kört. ;-)

M sa...

Det verkar så, du. Jag undrar bara var det kan sluta. Ska morötterna rivas på tvären i fortsättningen medan frukostflingorna ska malas i köttkvarnen ;)

Maud/En bok om dagen sa...

Dock finns ingen regel om att man måste haka på mor- och farföräldrars galenskaper! Man kan gott fortsätta att ge ungarna barkbröd hemma fast de får prinsesstårta till frukost hos mormor! ;-)