lördag 21 november 2009

Bok för bajsande

Snart-tvååringen bajsar på pottan sin (nya) vana trogen, men vill numera ha en och samma bok att läsa. Nu har det klassiska upprepandet tagit sin början. Säga samma sak på samma sida, bläddra till nästa och säga samma sak som förra gången. Om och om och om igen.

Storebror är stor. Han bara är det. Stor och förståndig och ibland stor och inte riktigt klok. Han vet en massa, men han vet inte alltid hur stark han är. Tur att han har en tålig lillebror att testa på.

Maken tar hela tiden nästa steg mot att bli färdig chaufför. Prov efter prov läggs till handlingarna och snart drar han sin truckdrivingsång, 24 meter lång... Hej vad det går. Det är inte babysteg, utan sjumilakliv.

Själv har jag jobbat idag. Trots att det är lördag. Jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att träffa räddhågsna nior som kanske inte bestämt vilket program de vill gå, föräldrar som är mer enträgna än sina barn samt kollegor och nuvarande elever som helt plötsligt pratar på ett annat sätt med varandra. Kanske just för att det är lördag? Jag vet inte. Trevlig var det då i alla fall, fast det kommer lite surt efteråt. En helgdag är ändå förlorad när man inte får tillbringa den med barnen. Och jag missade förra helgen när jag var bortrest. Nya tag väntar, likaså ett femårskalas. Sedan är det jul.

Inga kommentarer: