Jag konfronterade ett par (läs: fyra) fuskisar i dag på jobbet. Jag är inte arg, de får naturligtvis fuska hur mycket de vill och orkar, men de får inget betyg för besväret. Så här låter det:
Elev #1:
(Jag) - Jag blev lite fundersam över din inlämning.
- Jaha?
- Ja, du har inte skrivit den här själv.
- Jo.
- Är det så? För jag vet att du inte har skrivit allt själv.
- Okej, jag kanske inte har skrivit allt själv. Vilket stycke har du hittat?
- Hur många stycken är inte dina egna?
- Eh... Bara ett.
Elev #2:
(Jag)- Har du översatt din inlämning från engelska?
- Eh... Nej. Eller okej. Ja.
- Det blir inte så bra, vet du.
- Okej.
Elev #3:
(Jag) - Har du översatt din inlämning från engelska?
- Nej! Jag har skrivit den själv.
- Okej, jag tror dig. Men du har inte läst boken på svenska.
- Men! Hur kan du veta det?
- Stämmer det?
- Ja, men hur visste du?
Elev #4:
(Jag)- Din inlämning är bra där du har skrivit med egna ord, men delarna du har lånat sticker ut.
- Vad då lånat?
- Ja, de delar du har klippt och klistrat från nätet.
- It har ja gjort hä! Jag har ju skickat genom Urkund!
- Jo. Det blev ingen träff, men du har gjort om dokumentet från en word-fil till en bildfil. Dessutom har du använt ett stycke som är identiskt med en annan elevs inlämning.
- Men! Han sa att han skulle ta en annan bok.
Ja, se där. Det är inte lika mycket sport när de erkänner direkt.
2 kommentarer:
Du, jag skriver ut det här inlägget och nålar fast det på 16-åringens flickrumsvägg.
Jag har haft föreläsningen för henne om att "när du kommer till backa så är det hardcore, då räcker inga undanflykter vet du. Dom lärarna ser igenom ALLT."
Du, det gör du alldeles rätt i! = )
Skicka en kommentar