fredag 11 februari 2011

Tänk om...

Det här är en sådan vacker bok! Jag säger inte det för att det i första versraden står att läsa om en palt (pitebo som jag är), utan för att berättelsen om en förälders kärlek till sitt barn aldrig har presenterats på ett mer passande vis.

Bilderna är helt fantasiska och texten får underläppen att darra, både på mig och på min sexåring. Nyvunna kollegan från Frankrike påbörjade genast en översättning så att hon skulle kunna läsa den för sin systerson när hon reste hem. Så bra är den. Om du behöver en doppresent, en födelsedagspresent eller bara en riktigt, riktigt skön godnattbok så är det den här du ska se till att införskaffa.

Tänk om... jag var en harmamma, en spindelmamma eller en skräcködlemamma (hmm, det händer ju också kanske i bland) - vad skulle jag skydda mitt barn från då? Vad skulle vi göra på dagarna och vad skulle vi äta?


Tänk om jag var hare och du min lilla palt
Jag skulle ge dig kärlek och vara med dig ÖVERALLT
Vi skulle skutta över skogar, åkrar, ängar
hoppa högt och göra djärva, tvära sängar
Vi skulle busa i månens bleka sken
och sniffa nattens dofter ur sommarvarm syrén
Vi skulle snatta sallad ur en öde köksträdgård
och sova under motorhuven i en rostig gammal Volvo
jag skulle skydda dig mot räv oc hög och hund
och inte gå ifrån dig en endaste sekund

eller

Tänk om JAG var liten och tänk om DU var stor
Och vi satt här tillsammans i huset där vi bor
Du hade städat hela kvällen och lagat fiskgratäng
Jag hade spelat tevespel och hoppat i din säng
Du fick borsta mina tänder och ta på mig min pyjamas
Jag ville vara nära dig så att vi kunde kramas
Sen öläste du en saga i lugn och ro för mig
Och för alla mina nallar som lyssnade på dig
Ja, tänk om du var jag och tänk om jag var du
Du skulle viska i mitt öra: - Det är dags att somna nu

Utgiven av Rabén och Sjögren.

Inga kommentarer: