fredag 25 september 2009

Läskning

Att läskas. Det är dialektalt, va'? Att retas med någonting någon annan vill ha. Det sysslar mina kollegor med just nu. De befinner sig på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg och skickar sms och mms om och på författare som jag dreglar över.

Men jag har det bra här jag. Lite småkrasslig. Ute är det sossegrått på himlen, snålblåst och skitkallt. Det är tom tank på bilen, brödsmulor på golvet och skator har hackat hål på en kompostpåse ute på bron. Jag har fortfarande frossa, har ont i huvudet och nyser fjorton gånger på raken.

Så vad bryr jag mig om Thomas Boström? Att han är snygg och klok? Vad bryr jag mig om Mark Levengood och hans finlandssvenska idiom? Alla klokheter och underfundigheter? Vad bryr jag mig om Isabel Allende? Denna tjusiga, en av spansk litteraturs mest viktiga författare?

Jag ska starta en sådan där vad det då heter på Facebook. "Vi som inte åkte till Bok- och biblioteksmässan men som inte sitter hemma bittra för det." Jag kommer att ha 5000 medlemmar innan kvällen är över.

2 kommentarer:

Nybliven sa...

Jag är med på direkten! Det är skit att sitta hemma när man skulle kunna njuta av böcker med efterföljande glas vin med supermänniskor i ett abfab sammanhang. Nåja... kanske man kan lyckas åka nån annan gång. Som motreaktion tröstar jag mig med lyxig glass och Skavlan.

Tycker förresten också att vi ses alldeles för sällan. Jag brukar stoppa in huvet i diverse rum för att se om vi kan pratas lite men jag har aldrig så tur. (Haha - hur lät det egentligen?) Vi måste vara superotajmade helt enkelt!

Krya på dig nu då!! Och hoppas att vi ses snart!! Krampåre!

Anonym sa...

...och då har jag inte ens berättat om en spirituell och rolig Jan Guillou, en väldans trevlig (verkar det som) Sara Kadefors, en bunt tråkiga bibliotekarier, superroliga Roslund&Hellström och...
/K