måndag 14 september 2009

Humorbefriad, pryd och angloallergisk

Femman visar Roast på Berns. Pernilla Wahlgren ställer frivilligt upp på att bli häcklad, förolämpad, förnedrad, verbalt misshandlad, förlöjligad och - som det verkar - smickrat underhållen.

Komiker efter komiker pratar om att hon knullar, att hennes kompis inte kunde komma för att hon fastnat med naglarna i fittan, de pratar om att hora och de gör anspelningar på Josef Fritzl och drar in pedofili och incest. När den tredje komikern skämtat om hur hon blivit misshandlad stänger jag av.

Jag tror inte att jag är humorbefriad. Jag skrattar åt rätt mycket. Ibland är jag lite rolig själv. Faktiskt, det händer.

Jag tror inte att jag är pryd heller. Det slinker ut en del grodor ur min mun som handlar om både kopulation och reproducerande. Ändå stör alla dessa könsord mig och kanske kvalificerar det mig som pryd. I så fall är jag gärna det, utan att utge mig för att vara en moralens väktare. Men allvarligt. Är det roligt? Kan någon i så fall förklara något av skämten för mig? Det är jätteroligt när Magnus Betnér frågar om hon skaffat ett barn med polisen och tre med maffian eller om det är tvärt om. Sedan raljerar han om att det måste vara världens gisslansituation när barnen ska byta vårdnadshavare på söndagarna; med barn på ena sidan gatan och väskor på den andra. Men det där andra - kan någon förklara det? Går det inte vara rolig idag utan att använda runda ord?

Roast. Nu får jag allergiska utslag igen.

8 kommentarer:

Soffan sa...

Ett program jag missade, och lika glad kan man nog vara för det...
Du är INTE humorbefriad. Det är just det du inte är.

M sa...

Men ändå. Ibland tänker jag att man ska se sådana här program också, bara för att hänga med. Man jag tror ärligt talat att jag inte fixar det.

Vickan sa...

Du har helt rätt. Det ÄR kul med snuskhumor. Men det kan bli för mycket också. Mitt skratt fastnar i halsen när man börjar skämta om pedofili. Sånt är inte roligt. Inga undantag.

M sa...

Precis! Tack för det!

Maud/En bok om dagen sa...

Jag lyssnade på Rix MorronZoo när det roastades där, och jag fattade inte heller poängen med att vara så elak som möjligt samtidigt som man menade att man hade glimten i ögat. Det var bara för mycket.

Och jag fasar för den dag ungdomarna i skolan mobbar andra under täckmanteln att det bara var roast. Inte på allvar. Inget för vuxna att lägga sig i.

Fru Mju sa...

usch. jag blev tvungen att kolla det på you tube och det var bara så obehagligt att jag stängde av. ska det där faktiskt vara kul???

M sa...

Så skönt att det inte bara är jag. Jag fick en fråga från en elev idag om jag hade sett programmet, så vi diskuterade vad de tycker är roligt. Det visade sig att de roades mest av när "roastarna" roastade varandra. Men nog är det som en ankdamm där de kanske har roligast själva och vi andra bara tittar på och tänker att vi nog missat någonting.

MalinKa sa...

Jag har enormt sjuk humor och tycker att diverse elakheter och grov ironi är superkul. Men inte ens jag tycker att ROAST på BERNS (eller någon annanstans) är ens en smula roligt.

Och JA....jag bloggsurfar på arbetstid!!! =P