fredag 21 augusti 2009

Tandsadist

Det bor en liten sadist i alla som väljer att jobba inom tandvården. Jag har en vän som är tandsköterska som är världens snällaste, men min teori är att hon får utlopp för allt ont på jobbet.

Tandsadisten (dock inte min snälla vän) spolade och grävde i munnen på mig idag som om hon trodde att hon skulle hitta en dyrbar skatt. Hon höll på länge och väl och jag hade glömt av hur det kändes att ha så ont att man bara blir stel och kallsvettig. Största käftsmällen kommer dock när kalaset ska betalas: det blir 701 kr bara för att ta en bild och få tanden sköljd med koksaltlösning. Sedan dryga 700 för att få eländet bortdraget om en och en halv vecka. Jag vågar inte hoppas på att tandfén ska lämna ett bidrag, men är samtidigt nyfiken på hur mycket en visdomstand kan generera i rena stålar.

Nu är jag trött av att ha jobbat en vecka, inte sovit ordentligt sedan i söndags och inte kunnat äta som jag ska sedan redan nämnda dag.

Angående riktigt trevliga ting så har jag en givmild och förstående chef som inte bara gett mig en supertjänst och ett fantastiskt schema, utan mitt tandläkarbesök kan jag jobba in under de påföljande veckorna. Generositet gör mig så glad.

Sedan blev det arbetskväll av helt annan sort ikväll, vilket jag ser fram emot. Gott sällskap och lite roliga göromål brukar föda oväntade samtal.

Trevlig helg.

2 kommentarer:

Vickan sa...

Vi har just diskuterat detta med tandfén i och med att det börjat bli nån lös tand här hemma (dock bara på sexåringen, gubevars).
Speciellt frågan om tandféindex är intressant. Låter som att de flesta tänder renderar i en guldtia, oavsett om tanden lägges i glas eller under kudden, men så visade det sig att ett annat barn fått 100% mer än övriga. Kan tilläggas att hon är ensambarn, fast den goda fén borde väl inte göra skillnad på folk och folk?
När det gäller vuxna människors tänder sp nog kunde man önska att en plågsam natt med svullen kind kunde föra med sig att det låg ett par femhundringar under kudden när man vaknade. Mer bara som kompensation för lidandet.

M sa...

Ja, alltså. Min förhoppning var att det skulle ligga en summa motsvarande tandläkarbesöket. Kanske jag ska skicka maken att flirta med fén? Hon kanske tilltalas mer av honom?

Och en hundraprocentig taxa på lillungen. My god! Det är säkert ett sådant barn som äger halva barnenshusleksakerna (och ändå bara leker med bubbelplasten).