lördag 15 augusti 2009

Och Emils mamma skrev i den blå skrivboken...

I senaste Emil-avsnittet blev Alfred blodförgiftad och Emil trotsade snöstorm och vuxnas passivitet och tog drängen till doktorn i grevens tid. Ett mycket spännande avsnitt för en fyraåetthalvtåring som funderar mycket kring döden. Spännande för mamman också som alltid blir så rörd av just det avsnittet.

Vi hade fint och trevlig besök av stadsvännerna igår med i stort sett jämngamla barn som leker så fantastiskt fint tillsammans. Det blev mycket mammasamtalstid där bara viktiga saker blev avhandlade, vilket jag lever länge på. När pojkarna hade fikat till mellis lutade sig E tillbaka och tittade granskande på sin saftdrickande vän och sa:
- Jaha, ska vi då?

IKEA idag med lika trevligt sällskap och med en nota på ungefär 400 kr/tim. Alltid trevligt att pyssla när man kommer hem: lite julaftonskänsla, men ändå den där konfunderade känslan av att jag trodde att jag handlat mer.

Friidrotten har börjat. Trevligt. En stund på spikmattan och sedan sängen.

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Åh, IKEA... Jag känner också att det börjar dra i IKEA-tarmen...

Annas resa sa...

Ja, men det är ju det som är IKEA-effekten: man handlar massor (tror man) men när man kommer hem och packar upp allt så syns ingen som helst skillnad hemma.

Kul att ses i morgon! Jag tycker dock att det känns ganska märkligt att ställa klockan och kliva upp tidigt redan i morgon. Tror du nån skulle märka om man inte dök utan bara tog en sommarlovsdag till?

M sa...

Ha, ha. Jag behöver ingen väckarklocka. Min yngste slår upp ögonen 05.45 - om han tagit sovmorgon - och ligger och ropar mamma,mamma, mamma, mamma etc. och det finns ingen snooze på honom.

Det är nog många som tar en sådan dag, men min rektor verkade noga med att vilja få besked i förväg hur man tänkte göra.