fredag 2 maj 2008

Mullvad?

Råttår i år? Definitivt. Vi har miljarders, uppenbarligen. Vi har sett tre när vi räfsade och tydligen kan man multiplicera med typ miljarder om man ser en enda. Eller råtta och råtta. Möss och andra ovälkomna kusiner.

Däremot har vi nog mullvad i vårt f.d. potatisland. Först trodde vi att det var "pärowan"(ljudat uttal. Pitemål, jag vet inte vad jag ska härleda ordet till) men det är nog mer åkersork. Nu ligger här högar av jord kring cirkelrunda hål i marken. Visst är mullvaden en elak figur i någon saga, typ Tummelisa? Vad fel det kändes med Tummelisa, men någon liten sagofigur är det.

Jag har läst lite på Internet om vad man kan göra för att bli kvitt problemet. Sedan frågade jag min pappa. Han bara ler och levererar universalsvaret på allt: diesel.
Myror under stensättningen? -Diesel.

Liten skräphög innehållande bl.a. gamla apelsiner där elden har svårt att ta sig? - Diesel.

Mullvad i potatislandet? -En samordnad offensiv där många människor med varsin vattenkanna häller vätska i så många hål som möjligt. Dieselblandat? Bara om pappa själv får välja.

Jag återkommer.

Inga kommentarer: