tisdag 27 maj 2008

Lässnobb?

Jag fick frågan om boktips i helgen och blev helt ställd. En bekant frågade om jag inte kunde rekommendera någon bra bok. Personen i fråga meddelade att hon nästan aldrig läste böcker och det fick absolut inte vara deckare. Ändå skulle boken vara lite lättläst och gärna med verklighetsanknytning. Det både hjälpte och stjälpte min frenetiska tankeverksamhet i letandet i minnesbanken...

Jag drog till med Magdalena Graafs Det ska bli ett sant nöje att döda dig. Den är inte direkt välskriven, men den engagerar och är lite som en veckotidning emellanåt. Då meddelar min bekanta att hon läst den, men inte riktigt fattade den. Hmmm. Jag vill inte verka snobbig, men då kände jag att mina möjligheter att ge lästips på någonting enklare och mer fattbart än Magdalena Graaf inte fanns på min meritlista.

Marian Keyes och den genren är ju trevlig och inte så svårläst, men konceptet tilltalade inte objektet. Mission impossible? Förmodligen. Har ni några lästips jag kan vidarebefordra?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte: Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson.
En bok med ett språk som tilltalar mig.
Hälsningar Karin W

Annas resa sa...

Ha,ha! Du har ett svårt uppdrag! Jag tipsar om Carolina Gynnings "Ego girl", jag hade faktiskt viss behållning av den, ändå. Sen var faktiskt "nattens barn" av den där kända porrfilmsskådisen (minns inte namnet nu) lätt och gripande. Och du ser, jag är inte heller någon lässnobb, eftersom jag outar att jag läst dessa två böcker!

M sa...

Karin: Så kul att du tittade in. Linda Olsson är ett bra förslag! Väninnan kanske missar vissa dunkla händelser, men jag tyckte att den boken var fantastisk.

Anna: Haha, precis. Jag har Ego Girl i bokhyllan för en solig dag på stranden. Vi ses!

Maud/En bok om dagen sa...

Kanske Små citroner gula - den är ju omtyckt av många, och det finns inte så mycket som man kan missa i den?