torsdag 15 maj 2008

1000 filmer för livet - Film för varje känsla

Mitt senaste impulsköp... Jag gick på Bodéns Bokhandel och väntade på min man som gick och dreglade i hyllorna på Clas Ohlssons när jag såg den här filmboken i en hylla. 1000 filmer för livet - Film för varje känsla. Lite kärlek, ilska, raseri, avund, glädje... You name it. Och så trevlig läsning det blir.

Jag tycker själv att jag ser mycket film och det är högst opretentiöst. Jag tittar inte på svartvita tjeckiska saker och jag håller inte koll på releasdatum för sådant som behandlar revolutioner i Gambia eller vad det nu kan handla om. Jag bara ser film.

Jag anstränger mig inte heller för att komma ihåg namn på skådisar, men det bara finns där. Det är som om hjärnan har upprättat ett arkivskåp där den placerar namn och ansikte så att jag 15 år efter att ha sett Shannen Doherty i Lilla huset på prärien genast kan placera henne när jag ser henne i Beverly Hills 90210. Töntigt - ja, men man vinner faktiskt ofta Trivial Pursuit på dessa kunskaper.

Den här boken har jag bläddrat i och kommit ihåg gamla 80-talsfilmer, kollat upp om gamla favoriter finns att köpa i nyutgåva (t. ex. Scarlet Pimpernel - jajjemänsan) och fått förklarat vissa symboliska drag i klassiska filmer.

Det som kanske är bäst med en sådan här bok är, att vissa filmer som man bör känna till men inte ids se, kan man läsa om och få sammanhangen fullständigt klara för sig. Det finns fler böcker i den här serien, t. ex. 1001 filmer du måste se innan du dör. Lite arbetsskadad är man också som tänker att man kan ha nytta av boken i arbetet också, men what the h*ll, lastbilschaffisarna pratar diesel och förskollärare iakttar sina kompetenta barn.

Yippee kay ay...

1 kommentar:

Anonym sa...

Den där boken är ju magisk. Jag har sett hur många pärlor och floppar som helst i vår som jag har hitat i den. Beetlejuice måste ju vara en av 80-talets värsta och bästa filmer.