tisdag 6 maj 2008

Betygsättning av lärare

Ibland tänker jag att evolutionen inte bara har stagnerat, utan även börjat gå back. Jag lyssnade till malmöfinnens idé om att låta elever betygsätta sina lärare och jag kom till insikt om att den mannen inte bara är trångsynt, han är okunnig också. Jag behövde inte lyssna länge innan jag förstod att han inte hade någon aning om hur dagens skola ser ut och fungerar.

Hur ska elever kunna sätta betyg på sina lärare, bl.a. utifrån hur läraren satt betyg eller varit rättvis? Rättvis enligt vems kriterier? Jag hade en tjej som bestämt sig för att bli läkare. För att kunna förverkliga denna dröm måste hon ha MVG i alla ämnen. Jag gav henne VG och det fanns inte en chans för henne att nå högre. Hon fick utvecklingsråd och gjorde många fina framsteg, men har man inte språket och analysförmågan så har man det inte. Är det rättvist?

Jag har konsekvent gett en kille som aldrig skrivit en inlämning längre än två A4 MVG för att han är så outstanding i såväl språk som i sin förmedling av tankar och analys. Hans bänkgranne som bestämt sig för att bli författare och som skriver inlämningar på 14 sidor (min begränsning) har VG för att det är så många delar av MVG-kriteriet som inte finns eller kan uppnås. Jag har förklarat betygskriterierna för den tjejen, vi har omarbetat hennes texter tillsammans, hon säger sig ha förstått skillnaden mellan VG:t och vad som skulle krävas för ett MVG, men sedan har hon gjort om alla misstag och därför inte kunnat nå MVG. Skulle hon i en betygsättning säga att jag är rättvis?

För två år sedan hade jag en klass som gav mig erfarenheter jag aldrig trodde att jag skulle behöva få. 12 av 16 fick IG i svenska A, eftersom de inte nådde målen för G eller saknade så stor del av kursen att ett G var otänkbart. Kan ni tänka er deras utvärdering av mig? Rektor var inte heller nöjd, så jag fick inte ha kvar dem året därpå. Jag var inte ledsen över att de togs från mig, men jag är heller inte ledsen över att min efterträdare håller med mig fullständigt i min bedömning.

Tycker jag då att vi har ett bra bedömningssystem i skolan idag? Inte det minsta. Den som kom på den nuvarande betygskalan måste antingen ha käkat svampar som gett oanade verkningar eller så skulle han nog bara kolla om de andra var dumma nog att gå på hans förslag. (Och ja, jag tror att det var en han.) Min gissning är att det är en blandning av båda alternativen.

Jag känner mig arg och be-achig fortfarande. Märks det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen sister, Amen!