fredag 3 juni 2011

Veckan som "gott"

En sammanfattning av veckan som gått, eller ska jag säga veckan som "gott". Som inneboende hos en tvättäkta fransos har jag och min kollega tillbringat tid i Caen och kustbyarna i Normandie. Jag hann sakna barnen och maken varje kväll, i ungefär sju sekunder, innan jag utmattad somnade. Några av de lärdomar jag tagit del av är:


~ Man kan äta ost till dess man ser ut att vara gravid i sjunde månaden. Jag fick födslovärkar och nästa morgon föddes en liten chèvre på 3,5 kg.


~ När man stiger av på flygplasten i Paris går verkligen alla kvinnor omkring i höga klackar. Ni skulle ha sett vår busschaufförska. Tighta jeans, en leopardtopp, höga klackar och burriga lockar.


~ Alla röker. Överallt. Basta.


~ Åtta dagar med fullspäckat program är på en och samma gång en njutning och tortyr.


~ Sjutton ungdomar kan vara intresserade av religion, historia och kultur när de inte måste lyssna. Vi har pratat om halva bibeln, hela Andra Världskriget, slaget vid Hastings, klosterlöften och påvedömen, allt under frågor och skratt.


~ De franska stoppskyltarna är bara dekorationer. De fyller ingen funktion över huvud taget.


Väl hemma kände jag glädje över att få krama min man, pussa på mina sovande barn och dricka vatten direkt ur kranen. Barnen vaknade 05.10 och det är nog enda gången jag har tyckt att det var riktigt mysigt. Nu surrar de omkring mig som små bin och kommer för att tanka pussar och kramar med jämna mellanrum.




Gold beach, Arromanches

1 kommentar:

M sa...

Blogger suger, för övrigt. Allt ser sjukt ut, men jag orkar inte göra om det igen.