söndag 14 mars 2010

Överväger Anna Karenina

Jag funderar på att läsa Anna Karenina. Varför? undrar vissa. Har du inte gjort det! säger andra. Svaret på frågan varför är för att jag hamnade på bokcirkeln på sr.se där de i poddversion hade programmen där just Anna Karenina avhandlades. Elsie Johansson, Jonas Hassen Khemiri och Aase Berg är författarna som avhandlar boken i fem program á 20 minuter under ledning av Marie Lundström. Jag laddade hem första programmet bara för att känna efter hur det skulle tilltala mig - och nu har jag alltså halvt tagit steget mot att faktiskt läsa Tolstoj.

Faktum är att boken har talat till mig tidigare. Eller ska jag säga tilltalat mig. Vid en utrensning av böcker efter makens farföräldrar stod Anna Karenina, vackert inbunden i två band längst bak i en bokhylla, helt skymd av någon årsutgåva gällande agrara göromål.

För andra nyfikna finns möjligheten att i april läsa tegelstensromanen Blonde av Joyce Carol Oates, en fantastisk läsupplevelse som jag tror kan bli extra intressant i Bokcirkelns sällskap.

Nu är väl det här så nördigt som det bara kan bli, men jag siktar på att få en framskjuten position i nördarnas hitparad när den går av stapeln. Någon annan som är med?

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag ska också vara med i nördarnas hitparad, har jag tänkt. Fast jag vet ännu inte om jag ska gå i sektionen "Bokslukande glasögonormar" eller om jag ska trava med "Virknålen som vapen", "Fäktande stickerskor" eller "Flirtkulans vänner" (kanske det sista med tanke på inlägget om min nya vän Limpickadollen på min blogg)...
Men nörd, ja. ;-)

Ang. Anna Karenina så minns jag inte om det är den som jag plågade mig igenom eller om det var någon annan kvinnotjockis. Alltså, plågade på riktigt. Irri.