tisdag 30 mars 2010

Mogen för skrubben

En lärare står i kopieringsrummet fredag eftermiddag. Dörren går i baklås. Hon tvingas umgås med sig själv och sina tankar. Får perspektiv på saker och ting. Blir förtvivlad. Hoppfull. Upphetsad. Vansinnigt rasande. Får hemlängtan. Till barnen. Till maken, faktiskt.

Solja Krapu har skrivit Mogen för skrubben (Bokgalleriet) och igenkänningsfaktorn är hög. Man bör nog vara lärare och vara lagd åt det manisk/fanatiska hållet för att uppskatta innehållet.

Jag är road. Och lite beklämd. Och ja, jag är svensklärare och vågar börja två meningar med "och". Det bor en daredevil i mig. Ska daredevil sär skrivas förresten?

4 kommentarer:

Victoria sa...

Kanske inte särskrivas, men omskrivas. Dear Devil låter mycket trevligare...

M sa...

Haha! Eller Deer Devil = )

M sa...

Bambi goes bad...

Anna K sa...

Jag lyssnade på en föreläsning med henne på bokmässan för några år sedan när hon pratade om just den boken. Var sugen på att läsa den då, men sen föll den helt i glömska. Ska kanske ta mig an den ändå. Tack för påminnelsen.