lördag 20 februari 2010

Bokgalleriet

Bokgalleriet lever inte sitt eget liv just nu. Det är glest mellan inläggen och det smärtar att ha så mycket läslust samtidigt som huvudet inte rymmer mer text att ta in. Våren är en torrperiod i en lärares överhopade rättningsliv. Ändå tycker jag att jag har prioriterat läsningen på ett bra sätt och prickat in några höjdare.

De senaste läsupplevelserna värda att notera är, trots att kritiken inte är enhälligt positiv, följande:
Alfahannen - Katarina Wennstam
Ur vulkanens mun - Helena von Zweibergk
Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
och I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell.

Nu spritter det av vårkänslor (det är bara -26 grader ute) och av läslust och jag ser fram emot att läsa, läsa, läsa så snart nationella proven är genomförda. Frågan är bara vad bläddringen ska ha för titel.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

I taket lyser stjärnorna är en riktigt bra bok, tycker jag. Det finns dessutom hur mycket som helst som går att tänka lite kring (tycker jag också, lite lärarnördigt...).

Alfahannen ser jag fram emot att läsa någon dag då jag snavar över den!