fredag 3 april 2009

Utbildnings-tv

Fyraåringen berättade idag för mig att Mars är en stor, röd planet, att Saturnus har ringar och att Pluto är den minsta planeten.

Han vet också att döda människor tappar huden så att bara dödskallen syns. Och skelettet.

Han vet att snor egentligen är bakterier i näsan.

Han vet att maten blir till energi i kroppen och att det som kommer ut som bajs är det som blev över.

Mycket har han lärt sig genom att se Små Einsteins och Dora utforskaren. Resten vet jag inte vem som har upplyst honom. Jag vet ju fortfarande inte hur Alvedonen vet var i kroppen man har ont = )

4 kommentarer:

Vickan sa...

Ojojoj... jag känner igen det där! Dottern i huset hon vet en massa om hjärtklaffar och njurar och ditten och datten. Och så kommer hon med hundrafemtielva- och tolv- följdfrågor, som jag inte kan svara på. Och så gillar hon att titta i min anatomibok. Man får hoppas på läkaryrket för hennes del, så man kan säkra sin levnadsstandard efter pensionen...

Sonen gillar också Dora. Dora Utpåktaren.

Anonym sa...

Hej! Har precis hittat till din blogg och har haft en trevlig stund av läsning. Ville bara säga att jag gillar bloggen din, du skriver bra och intressant och jag kommer garanterat att återkomma för att ta del av dina tankar. Gillar att läsa så kommer att titta extra efter dina inlägg om böcker.
Med vänlig hälsning,
Minna från Rom

M sa...

Hallåj! Roligt att du lämnade ett avtryck! Du är så välkommen så! Jag tar tacksamt emot lästips själv också. Sedan måste jag sparka igång läsningen igen, men just nu väntar jag på påsklovet för lite tid att vända blad.

Trevlig lördag!

Fru Mju sa...

på dagis förundras de också ofta över hur mycket vår fyraåring kan. då får man skamset erkänna att det är x antal timmar för mycket framför TV:n som satt sina spår.