lördag 4 april 2009

Noytappesere

Noytapetren vårra oppsatt men vörre han kom del å håål väjt I et, för han djär et fastgreeLe.

När kaarn men seeg att vä behööv en noy kamera seeg I ållte att hä et behövs. "No doog hajn" seeg I, men när i sij vörre bilden vaaL börre I å ånger mä. Hä djär ju oyvattnefärgen!

Vörresomhälst så djär e då gjårt å resten å rumme djär mååle i uwitt.

Pianot stå å tigg om strojk i mitten å rumme å i veijt et vosch I sko heva ne. I vell ju håvva kwar e, men hä tag ju så möche platsn.

I läst nagerscht att dialäkten vårre håll å dåj eut, så häjn var föl nalta bårte ett tijdsdokument för ander som komma bakke.

Pråta dö bonschka å vo djär dö för att e et sko förchvinn?

7 kommentarer:

Annaboda sa...

Hmmm...fina tapeter, men jag tror att det är en hel del som inte kommer att förstå ett jota.... Kram!

Soffan sa...

Jättesnyggt!! Och jag önskar verkligen att jag hade mod att använda dialekten mer, men då kommer ju det här med yrket in i bilden... Fast å andra sidan står det väl aldrig i någon kursplan att pedagogen inte får prata peitmåhl... Visst inte?

Vickan sa...

Jåo, no pråta i bonschka... män no järe swårt å läär bana ne, döm våra ju som na nållåttom! Häjna, hajna å hojna, hä veta döm et vo hä jär. I önschk pedagågen kond lär åll opa förskåoLen vöre hä sko lååt. Men lärara veta väl et schöLv... döm konna väl bara scleke den akademikerschwåLL

Ewa sa...

I vell håvva kvar hä å i tråo jeg å a Linda, backlunds flecka, ha en plan för hänna.
Hä våor ju myche schlugt beschlut å skaff sä en schlekkedenna blogg där dö skriiv oppa bonschka ålltjämt!

Annas resa sa...

Med sorg i hjärtat kan jag meddela att jag hade mycket, mycket svårt att ta mig igenom texten. DEt hade gått bättre om den vore på katalanska, men det duger ju verkligen inte mycket till här uppe.
Men tapeten var snygg och modig!

Fru Mju sa...

oj! härligt med ett inlägg på dialekt! men den här gången får jag erkänna att det tog en stund för mig att ta in texten. :)

Herr Eriksson sa...

I nöjes båra få säjj att hä var bättär förr om åra, då åll jena krigom pråta peitmåhl!