lördag 18 april 2009

[u:mäh]

Nyligen hemkomna från Umeå [u:mäh] kan vi nöjda andas ut. Dryga tjugo mil avverkade i ett nafs, barnet som varit på bortlån åter i famnen och en toa som är ens alldeles egen. Vi har haft ett supertrevligt dygn tillsammans med vänner och bekantas bekanta - mat och prat och lek och stök i en härlig röra. Den avslutande shoppingen som var menad att få hushållskassan att hålla andan resten av månaden uteblev och jag kom hem med en (!) kasse. Vad det var i den? Solskyddfaktor 30 i praktisk sprayflaska åt barnen och en skön ansiktskräm åt mig. Från apoteket. Som finns i hemstaden också.

Några tips på hur man kan underhålla en fyraåring i bilen dryga 20 mil:
- Sjung följande sång ett trettiotal gånger:
En sockerbajsare här bor i staden,
han bajsar kakor mest hela dagen,
han bajsar stora han bajsar små,
han bajsar några med socker på.

Denna varvas sedan med gamla godingar som man innan trodde att man hade glömt och som man efteråt önskar att man ska glömma. Nu blir det skönt med en söndag innan det blir en blåvecka igen.

Tjing.

4 kommentarer:

Vickan sa...

Hej!

Du får gärna höra med din chef om han/hon/det vill sälja sitt plinkeplånk för nån hundring. Jag har dock vissa kriterier:

-Det ska fungera. Och eftersom jag inte är så musikalisk så kanske inte jag kan avgöra hur bra ett piano egentligen är... men jag har ju kompisar som kan, får väl ta med mig dem.

-Det får inte vara ett sånt där fult skolpiano med faner, kantigt och tråkigt. Vill ha en högre modell. Svart eller brunt, absolut inte vitt. Och det får inte sitta fast några guldkandelabrar på det...

Det kan ju låta helt sjukt, det förstår jag, att vilja ha ett instrument man inte kan spela på... men grejen är den att jag ALLTID velat ha just ett piano. Och även om det är kört med mig så kanske ungarna har en musikalisk framtid. Om inte annat så får jag väl använda det som en snygg möbel.

Herr Eriksson sa...

Men inte som avställningsyta - det har du lovat i vittnens närvaro

Bara för idag sa...

Sant. Ödmjukhet gör dem bara större i mina ögon! Jag och min vän B avlyssnade några fjortisar igår. Jag blir helt matt. Så små de är! Så stora de tror att de är! :)

Sockerbajsarn läggs in i bilrepertoaren bums!

M sa...

Det är klart man ska instrument man inte kan spela på! MIn högsta dröm är att äga en fiol. Ett stort ögonblick för mig är när jag knäckte hur man spelar munspel. Jag blev överlycklig när jag lyckades ta ut Blinka lilla på det loppisköpta barndragspelet. Mer musik åt folket!!! inte mer avställningsyta åt folket bara!

Bara för idag: vi har fler bajslåtar som vi kör on request.