fredag 30 december 2011

Lästs och felsagts

Jag har läst Bokcirkelns bekännelser av Elizabeth Noble och den finns omskriven här. Igenkänning och ändå inte i en bok som har sina sidor. (Okej, sådana skämt hörde kanske hemma på 1990-talet. Förlåt.) Två frågor man kan diskutera efter att ha läst den här boken är 1. om kvinnor förförs från huvudet och neråt, och 2. om det är så som en av de yngre karaktärerna säger, att man, när man är på fest, bör gå på toaletten för att känna efter hur onykter man är. Att det är när man sitter på en kall toalettring som man kan ställa sig frågan om man ska dricka mer eller om man ska gå hem med den där rugbyspelaren. Just den här frågan kanske inte höjer igenkänningsfaktorn, men det var riktigt roligt beskrivet.

Sjuåringen har fått köpa ett datorspel för sina julklappspengar. Det kostade 250 kr och vi pratade i dag om hur mycket pengar det är. Vi beställde pizza till middag och vi berättade att två sådana här måltider kostar lika mycket som ett datorspel. Vi talade också om att det finns många fördelar med att laga sin egen mat och inte köpa färdig, vilket han genast förstod och föreslog att vi skulle äta pizza i morgon också - men hemmagjord.

Spelet i fråga är Pirates of the Caribbean, där Jack Sparrow är en av huvudkaraktärerna. Naturligtvis blev hans namn i treåringens mun Nackspärren. Sjuåringen håller på att förgås av hur fel hans lillebror uttalar namnet, så senare blev hans namn Jackspärr. Det tar sig nog, så småningom. Gott slut, gott folk!

2 kommentarer:

Annas resa sa...

"Bokcirkeln" har jag hållit i många gånger, men alltid ställt ifrån mig den till slut. Något klämkäckt i baksidestexten har skrämt bort mig. Men jag kanske skulle våga mig på den tillslut?

Gott nytt år på dig!

M sa...

Det var samma för mig. Egentligen lockade den inte till läsning, men när man väl var igång tänkte jag "okej då". Jag bestämde mig för att vara överseende och det stod snart klart att man kunde bläddra mycket snabbt på vissa ställen. Därför blev läsningen okej, men inte mer. Du får låna den om du vill, men du verkar ha en skön bokhög liggande hemma hos dig = )