söndag 1 januari 2012

Varje julledighet...

... ser jag Stolthet och fördom, BBC-serien naturligtvis. Kiera Nightleys underbett i motljus klarar jag bara av i stunder av svaghet.

... ser jag Jane Eyre. BBC-serien naturligtvis. Jag har även sett den nya filmatiseringen med Mia Wasikowska och Michael Fassbender. De är båda helt fantastiska, men av någon anledning går jag inte i gång på filmen.

... ser jag North and South. Absolut inte den gamla 80-talsserien med Dirty Dancing-Patrick, utan naturligtvis BBC-serien som handlar om textilindustrin i norra England under mitten av 1800-talet. Den här sistnämnda är så fantastisk att jag kan se den om och om igen. Plötsligt fanns Mr Thornton där, lika självklar som Rochester och Darcy och mina anglofila vänner dumförklarade mig och hotade säga upp vänskapen med mig. Sedan såg de serien, fick låna den av mig, och sedan köpte de alla sitt eget exemplar. Behöver jag säga mer?

I övrigt städar jag och rensar, städar och rensar, och det är en sann lisa för själen. Nu har jag dock städat och rensat, städat och rensat, till den grad att jag börjar bli less. Kanske borde jag pröva att göra det i omvänd ordning?

Så här ser slutet ut i North and South i alla fall. Se det och beställ ditt eget exemplar här. Jane Eyre finns att beställa här och Stolthet och fördom finns här.

Inga kommentarer: