torsdag 1 december 2011

Decemberblomster

Alltså, jag har redan fått jättebra service när jag beställde mina glasögon. I dag ringde telefonen och i andra änden presenterade sig en kvinna från en lokal blomsteraffär för att meddela att jag skulle få en blomma med bud.

Efter ett snabbt överslag i huvudet kunde jag räkna bort
- maken. Han vet att jag inte gillar sånt där.
- beundrare. De borde också veta att jag inte gillar sånt där.
- galningar. De köper inte blommor. De står och smyger bakom knutar.
- representant för Svenska spel som vill meddela att jag vunnit obcent mycket pengar. Jag spelar tyvärr inte och köper inga lotter heller.

Döm om min förvåning när det visade sig att blomman var från glasögonaffären. Det bifogade kortet uttryckte en gratulation eftersom jag gjort ett bra val av bågar. Nå, tack då. Jag vill inte verka otacksam, men de hade hellre fått räkna bort priset på blomman och taxiskjutsen ut till min by på ovan nämnda bågar.

Det är för mig en gåta att ögonen och munnen inte hör till kroppen. Det är två stora delar som bidrar till att klassamhället blir tydligare: får man inte hjälp med synen kan man inte läsa ordentligt och kan inte klara skolan lika bra. Tänderna innebär stora hål, inte i munnen utan i kassan. Man får vara glad att man har råd, även om det svider.

Inga kommentarer: