tisdag 27 december 2011

Reklam, hur fungerar det?

Jag gratulerar en kompis på Facebook till hennes baby och nästa gång jag loggar in kantas min skärm av reklam för babygrejer och graviditetstest.

Jag gör sökningar på nätet på flygturer från Skellefteå och Luleå flygplats och när jag sedan loggar in på min hotmail, som jag aldrig har angett vid sökningarna, kantas min mail av reklam för passande hotell att bo på, på de orter som jag tidigare gjort sökningar på.

När jag läser Aftonbladet på nätet kommer det upp reklamrutor som talar om vilka stora event som väntar i närmaste stad. Den känner uppenbarligen av var i landet jag befinner mig och ger mig anpassad reklam därefter.

Scenen i Minority report gör sig plågsamt påmind. Där går Cruise omkring i staden och chippet i hans kropp läses av av stora reklampelare som anpassar reklamen till honom. Snart är vi där, eller?

2 kommentarer:

Annas resa sa...

Vi är redan där, vill jag påstå. storebror ser oss mer än vi anaroch det kanske är lika bra att vi inte ens lyckas ana vidden av det... God fortsättning på dig!

Maud/En bok om dagen sa...

Snart? Vi är där! Jag insåg det, med all önskvärd tydlighet, då jag skaffade en smartfån (android). Det är ju en pinal som har sina rötter i googlekoncernen, vilket också blogger har. Adjöss, anonymitet - om jag nyttjar alla finurligheter som finns i fånen. Fejjan dyker upp jämt och samt på aftonbladet och det är störigt att bli erbjuden att kommentera med sin facebookprofil.

Vi är garanterat mer kartlagda än vi fattar.