lördag 12 mars 2011

Trassel - Spoiler!

Okej, den som inte vill veta en avgörande detalj om filmen Trassel bör sluta läsa genast. Jag och kidsen gick på bio i dag och det var en riktig höjdare att sitta där i 1 h och 40 minuter med var sin välfylld godispåse.

Handlingen är fantastisk och är en bra variant av den om Rapunzel. Den räddande ynglingen kommer i skepnad av en ung och charmig tjuv som är just i klammer med rättvisan. På sidan om finns sköna side-kicks som får barn och vuxna att skratta högt.

Sedan kommer det: när Raider (som egentligen heter Eugene) kommer för att rädda Rapunzel kommer den svarthåriga otäckan Gothel (som håller Rapunzel uppe i tornet) upp bakom honom och sticker ner honom med en otäck dolk. Sexåringen bredvid mig blev likblek och tittade chockerad på mig.
- Nu vill jag inte se nå mer. Kom så far vi hem.

Det var riktigt otäckt, faktiskt, men det här är en riktigt bra film och jag fick honom att sitta kvar. Eugene ligger riktigt illa till i den där scenen, men oöverraskande nog klarar han sig. Gothel är den som i övrigt står för obehaget. Hon är skräckföräldern personifierad, även om man bortser från att hon rövat bort Rapunzel som baby och sedan hållt henne inomhus i 18 år. Hon säger att Rapunzel har lagt på hullet, men tar tillbaka det. Hon säger att Rapunzel är långsam och klumpig, men tar tillbaka det och så fortsätter det. Sättet hon framställs på när hon bryter ner den unga flickan är faktiskt rätt plågsamt, men tack och lov utvecklas Rapunzel till en stark och självständig flicka.

Det är väl ofta så med sådana här filmer; det bjuds på lika mycket för de vuxna som för barnen. Jag hade stött på en artikel om filmen innan vi såg den som berättade om fantastiska fakta och det kan man läsa om här. Tyvärr kunde vi inte se filmen i 3D, men det var ändå en fantastisk upplevelse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi såg filmen i lördags och hade behållning hela familjen. Den var ovanligt bra, jag blev glatt överaskad! Jag var också fascinerad av Goethel. Äntligen en lite nyanserad bild av någon som står för ondskan.

Eva

M sa...

Visst var den bra! Min sexåring var dock mest fascinerad av att den ena rösten tillhörde killen som sjunger Cara mia medan tjejrösten är hon som är ihop med Erik Saade = )