söndag 10 juli 2011

Trevligt att rensa avloppet

Det blev lite stopp. Igen. Vi traskade ner i källaren jag och maken och rensade och det gick bättre än förra gången. Det slurpade till slut till och sedan gick det att spola precis som det ska efteråt. Kanske beror det på att det är trevligt att ha sin äkta hälft hemma igen, men jag sade till honom att "visst kan det ses som ett tecken på att man har det ganska bra tillsammans när det till och med är lite trevligt att rensa avlopp tillsammans?". Han vände sig bara halvt om mot mig med en undrande blick.

Kanske var det bara jag som tyckte att det var trevligt. Han kanske bara rensade avloppet.

Kvar och gömma, säger treåringen om kurragömma. Tack för mycket, säger han åt tack så mycket. Sexåringen stöter sina kulor när vi spelar boule och den lättlästa boken jag köpte åt honom är för enkel.

2 kommentarer:

Victoria sa...

Angående barn och läsning, med den individuella skolgången i åtanke, så undrar jag varför de inte sätter den verkliga LUS-nivån på barnen... Vår äldsta har de lagt på LUS 15, men läraren säger att hon egentligen ligger högre, "fast man sätter dem inte så högt"... varför?

M sa...

Jag har ingen koll på den där lus-skalan och känner att jag ju egentligen borde läsa på. Vår äldsta läser textning på tv till exempel vilket hör till en viss lusnivå. Samtidigt har han inte läsförståelsen för samma nivå, så man förstår ju att han ligger lägre. Jag tror att förskolläraren pratade om nivå 12 på vår grabb. Samtidigt är det som ett betygssystem: vad säger det egentligen?