torsdag 28 juli 2011

Han tror att han kan smyga och viska

Den här torsdagsmorgonen har börjat i ett skimrande ljus. Det är vackert ute, ett barn sov till halv åtta och ett annat sov till åtta. Sexåringen smög sig upp (han tror i alla fall att han kan smyga) och jag hörde hur han drog omkring med en stol nere i köket. Tallrikar skallrade och skedar tappades. Kylskåpet öppnades och stängdes och sedan "smög" han upp igen.
- Jag har gjort fukost, viskade han. (Han tror i alla fall att han kan viska.)
- Men! Så duktig du är! (Jag låtsades bli överraskad.)
- Kolla här nu, sa han och vickade på sin lösa tand som bara hålls kvar med atomer vid det här laget. Sedan gjorde han tummen upp och vi klev upp tillsammans. Sedan drog han ut stolen åt mig när jag skulle sätta mig.
- Var har du lärt dig att man kan göra så? frågade jag.
- I Tom & Jerry. (Samma program som lärt dem att ta stryptag.)

Sedan gjorde han kaffe åt mig och jag sitter här och undrar när han blev så stor.

Jag har läst lite i Italien också, och de böckerna finns omskrivna här. Jag har påbörjat läsningen av Den motvillige monarken, men jag vet inte om det var den påtvingade övernattningen på Rest and Fly på Arlanda som gjorde att jag blev en lika motvillig läsare. Det kan också ha att göra med att jag inte är så intresserad av kungafamiljen i allmänhet eller av kungen i synnerhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, så underbart!! Vilken härlig son du har.