tisdag 26 juli 2011

Borta jättebra - hemma superskönt

Vi hade mycket att fira: min mamma hade fyllt 60 år och min syster halva jämna, dvs. 30. Jag fyllde ojämna 33 och tyckte att det var lika bra att fira när vi ändå höll på.

Resans första etapp: Florens. Konst, vetenskap och litteratur sammanfattar staden på många sätt och just nu känns det som om vi har sett allt. Vi var dock inte ensamma om att hänföras av den här bron: Ponte Vecchio. Människomyllret fick oss att tänka på en välbesökt myrstack.


En förbokad busstur gjorde att vi fick uppleva hela Toscana på en dag. 12 timmar senare hade vi besökt Siena (med det berömda, snäckformade torget samt Palio, hästkapplöpningen som äger rum två gånger per år. Senaste James Bond-filmen spelades in bl.a. här.); staden San Gemignano, en vingård var vi bjöds på en fantastisk lunch; Pisa med det lutande tornet och den fantastiska domkyrkan (som man nästan glömmer av att titta på. Det här solrosfältet stannade vi vid bara för att få knäppa en bild.






Det lutande tornet ser mer ut som en bröllopstårta. Som lutar.













Resans andra etapp bar ut till liguriska Monterosso, den nordligaste av de fem byarna som går under samlingsnamnet Cinque Terre. Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola och Riomaggiore.


Första vandringsdagen bjöd på tågstrejk, så det blev strandhäng i stället. Det var också härligt.



Första biten började i Riomaggiore med Via dell'Amore, kärleksstigen.












Vandringslederna bjöd på fantastisk utsikt, men det var samtidigt fantastiskt varmt.







Det ser nästan ut som leksakshus.









Belöningen för vår vandring: Monterosso som skymtar i bakgrunden, där havet gnistrade i alla möjliga blå toner lockade med ett bad efter den sista krävande etappen.


Jag har tagit nästan 400 bilder, hälften av dem på den mat vi har ätit, så nu får jag sitta och titta och minnas. Den här resan kommer jag att leva länge på.

Inga kommentarer: