lördag 9 april 2011

Mr Thornton får stå bredvid Darcy

Jag trodde att Mr Darcy stod ohotad. Det fanns ingen, varken i livet, i filmen eller i litteraturen, som kunde utmana honom. Inte visste jag då att Mr Thornton, otåligt, vankade av och an i North and South och väntade på att jag skulle upptäcka honom.

Well, nu är det gjort. Efter att av en slump stött på miniserien North and South med Richard Armitage och Daniela Danby-Ashe i huvudrollerna var jag tvungen att köpa boken och nu står den i bokhyllan bredvid Stolthet och fördom. Jag vet inte vad Austen tycker om det, men Elizabeth Gaskell anser nog att hon äntligen har fått det erkännande hon förtjänat i det här huset.

Jag har däremot ingen aning om vad Mr Darcy anser om Mr Thornton, men eftersom de båda är gentlemen - och stolta sådana - hyser jag goda förhoppningar om att de kommer att se till att uppföra sig städat i salongerna.

Inga kommentarer: