onsdag 13 april 2011

Fast förankrad mitt på den yttersta misärens meridian

Om jag har afasi på och efter jobbet så är det underbart att koppla av med toppenfilm med barnen. Lyssna (eller, okej, läs) det här introt ur filmen Draktränaren:

"Det här är Dräggö. Tolv dagsresor norr om hopplös och ett stenkast söder om ihjälfrusen. Fast förankrad mitt på den yttersta misärens meridian. Min by. Med ett ord: robust. Den har funnits i sju generationer, men vartenda hus är nytt. Här finns fiske, jakt och förtrollande solnedgångar. Enda problemet är skadedjuren. Ni vet på de flesta ställen har man råttor eller mygg. Vi har… drakar. De flesta skulle flytta, men inte vi. Vi är vikingar. Tjurskallighet är en folksjukdom."

Underbart språk. Underbara ordval. Underbar torr ton med mycket underliggande humor. "Fast förankrad på den yttersta misärens meridian." Kan det bli bättre?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi gillar den också! Vi såg en annan bra film i helgen. Mina barn är äldre än dina och tioåringarna tyckte nog att den var lite läskig, så ni kanske ska vänta med att låta barnen se den. Men det var så bra! Holes heter den.
http://www.imdb.com/title/tt0311289/


Eva (som också gillar Trassel)

M sa...

Hej Eva som också gillar trassel! Vi håller oss till de ofarliga filmerna ett tag till, även om vi tyckte att Trassel var nog så läskig i slutet = )

Holes verkar bra!