söndag 10 april 2011

Det är på facebook det händer

Inga reaktioner på att någon verkligen kan ta plats bredvid Mr Darcy? Verkligen? Inga alls? Beror detta på att ni redan kände till Mr Thornton och redan har förstått storheten i hans väsen? Om det är så blir jag lika sur som jag blir över de uteblivna reaktionerna, för om Du kände till Mr Thornton och har undanhållit honom så borde du skämmas.

Det är i alla fall på Facebook det händer. Jag tvekade länge. Kunde jag verkligen skriva i min statusrad att det fanns en utmanare till Darcy. Jag tvekade alltså, men vågade språnget. En lärarkollega skrev genast "Men schluuut" på bästa, textade bonschka, men då trädde den något timida gruppen "Anonyma anglofiler" fram och jag fick det svart på vitt: kollegan - och tillika mentorn, hon som lärt mig allt jag kan (nåja, det gick ju ganska snabbt) - är lite av en systersjäl. Må vara att våra själar mest är ihopkopplade när det handlar om BBC-serier som bara visas på Svt efter 21.30 men den kulturella nivån är tillräckligt hög för att jag ska kunna göra fortsatt anspråk på bloggnamnet.

Min man suckar. Och himlar med ögonen. Och använder mina anglofila böjelser emot mig när jag minst anar det. Stackars man. Han skulle dock göra sig i bokyllan han också.

4 kommentarer:

Frida sa...

Jag var bara alldeles för trött för att bemöta denna upptäckt igår. Känner att jag måste bilda mig en uppfattning i frågan innan jag avkunnar min åsikt i frågan. På tal om frågor: Kanske undertecknad får låna boken vid tillfälle? Och serien ska jag se till att titta på dessutom.
Jag är ju ett fan av "den andra" Nord och Syd så vi får se om denna är bättre.

M sa...

Den andra Nord och syd har jag aldrig orkat klämma. Det var någonting med 80-talet blandat med inbördeskrig som gjorde att hela mitt inre tiltade. Den här Nord och syd är riktigt snyggt filmad och boken är riktigt skön. Du kan absolut låna den. Slutet är omgjort i filmversionen, men i stället för att bli besviken får du två kanonavslutningar som gör att du somnar lite lyckligare om kvällarna = ) Jag kan vara din dealer när det gäller engelsk litteratur = )

Frida sa...

Jag ser fram emot överlämnandet. Vi kanska ska träffas i en mörk gränd någonstans så ingen ser vad vi håller på med? ;-)

M sa...

Haha! Eller hur. Vi måste ha en hemlig hälsningsfras i likhet med: Permafrosten i Sibirien börjar ge vika för den påträngande växthuseffekten. Ditt svar blir: Ja, men tundran snöbekläddes tidigt i år.