onsdag 20 april 2011

Göuda som eöuL och tanter i hatt

Läraryrket har varit föremål för debattartiklar och diskussioner den senaste tiden och jag sitter mest och suckar. Det är med läraryrket som det är med fotboll - de bästa experterna sitter i publiken. Jag skulle vilja ge dessa människor en arbetsbeskrivning, bara så att det tydligt framgår vad en lärare faktiskt gör på jobbet. De timmar jag ägnar åt det pedagogiska är lätträknade i jämförelse med allt det andra som förväntas av mig. I och med den nya gymnasiereformen, som ju bland annat ska höja lärarstatusen, finns många tillägg som gör att det förväntas ännu mer icke-pedagogiskt av mig. Man kan ju, i all anspråkslöshet, tänka att föräldrarna i stället kunde få ett ökat ansvar.

Innan jag lämnar ut en arbetsbeskrivning till "experterna" önskar jag dock att någon kunde visa den för mig först.

Hur det än är så är yrket det absolut bästa när man får uppleva sådana dagar som jag har fått i dag. Som vanligt kan jag inte berätta hälften av det jag skulle vilja, men grabbarna grus som sett å eöul gör det värt det att gå till jobbet vilken dag som helst.

På dagens lunchpromenad såg jag två paranta damer och båda hade hatt. Var sin röd hatt. Man kan få vårkänslor för mindre...

Inga kommentarer: