lördag 29 januari 2011

Nu skjute ja en räv

Treåringen leker att han skjuter rävar. Och dödar rävar. Detta går han omkring och muttrar också. "Nu skjute ja en räv."

Jag frågade varför han skjuter så många rävar och svaret blev "för jag tycker inte om dem". Nehej. Bössan i det här fallet är hans nyinköpta borrfluga, batteridriven och plastig, från Barnens Hus. Han har fått välja en leksak i dag eftersom han har skickat alla nappar till tomtenissarna. Jag hade innan vi åkte till Barnens Hus bestämt mig för en köpgräns på 200-300 kr och till och med det kändes mycket. Välsigne den lille pojken som direkt gick fram till det här verktyget för 129 kr och var överlycklig.

Barnens Hus förresten. Den här staden är i akut behov av lite konkurrens. Prismässigt, utbudsmässigt och bara mossmässigt.

Och ja. Jag beställde Jane Eyre.

2 kommentarer:

Frida sa...

Det ska tydligen in en sådan butik i Marimekkobutikens gamla lokal (och frisörsalongen). Tror det var Lekmer, men är inte riktig säker.

Kan också berätta att just den dramatiseringen är också min favorit av Jane Eyre (och jag har sett alla). Boken är ju dock bäst (men så är det ju alltid)

Ser du. Det finns hopp även för en avfälling som mig :)

Ha en fin lördag!

M sa...

Han (Toby vad han nu heter) och hon (Ruth vad hon nu heter) måste ju vara de bästa i de här rollerna. Att se den här versionen är som att läsa boken, men jag håller med; boken är alltid bäst. Jag läste den sent i livet, jag var nog 22, men jag kommer ihåg känslan, att det här kan bli en riktigt stor upplevelse. Jag grät så olikt mig när Helen dog och sedan när Jane återvänder till Thornfield. Om man inte tänker så mycket på överdramatiseringen är det här en fantastisk berättelse.