söndag 30 januari 2011

En klok och lite galen Uggla

Jag gillade Caroline af Ugglas i Melodifestivalen. Ett starkt musikminne är när sången Me and Bobby McGee framfördes i det nu mera totalt bortglömda programmet Sikta mot stjärnorna. Vad har då det med af Ugglas att göra? Janis Joplin, självklart.

Tankeloop tillbaka till denna fascinerande kvinna. En stor röst i en liten kropp. En liten kropp med ett stort uttryck. Ett stort uttryck som retar många. Jag är inte en av dem. Jag läser boken Hjälp! Vem är jag? som är skriven utifrån hennes terapisamtal med Ulf Karl Olov Nilsson, här kallad UKON.

Först är det lite jobbigt att läsa all dialog. Alla anföringsverb saknas helt och eftersom jag har en viss föreställning om Caroline af Ugglas manér och uttryckssätt, försöker jag föreställa mig henne där mitt i terapisessionen. UKON har jag ingen bild av alls, men otroligt nog är han minst lika intressant att följa. Varje kapitel utgår från en terapisession och efteråt har UKON kommenterat samtalet i en reflektion över både innehållet utifrån vad Caroline har sagt, men också utifrån sådant han har tänkt om sin egen insats. Det kan vara att han har hastat förbi en viktig knutpunkt eller att han skojat bort någonting han i efterhand förstått var mycket viktigt.

Det är så intimt, så personligt och så naket utlämnande att läsa om Caroline af Ugglas familjeförhållanden, trosföreställningar, drömmar, tvångstankar, panikångestattacker, toppar, dalar... ja, allt. Jag blir lite snurrig men slås ständigt av tanken att jag lite grann glömt bort att hon faktiskt är en vanlig människa. Nåja, en vanligt ovanlig människa. Kanske bör vi läsa fler biografier och sådant här material, för att påminna oss om detta.

1 kommentar:

Annas resa sa...

Den boken vill jag också läsa! Äger du den, eller kommer den från vårt bibliotek? JAg måste nog kolla genast!