måndag 12 oktober 2009

Mera språk

Storebror ropade och verkade ha bråttom.
- Mamma! Jag vill rita!
När han väl fick pennan i handen ritade han en räserbana, men sedan kom han till det viktiga. Han skulle skriva en instruktion.
"Här statar man inte. Här statar man." löd texten till banan.

Det är inte underligt att han inte vet den litterata formen för "rt" och jag tycker att det är så roligt att han försöker. Däremot blev det lite tokigt när platsen på pappret inte räckte till för att skriva klart hela meningen. Istället såg det ut så här:
här stata
r
etni nam
nam ratats räh

De första två raderna läses som vanligt, men sedan har han skrivit i motsatt läsriktning. Det är tydligen en klassisk utvecklingsfas och det är sååå svårt att inte påpeka det medan han skriver.

5 kommentarer:

Victoria sa...

Japp, "rt" skrives på samma sätt här hemma!

M sa...

Jag vill att han ska skriva som han tror att det låter, men ändå får jag bita mig i tungan för att inte tala om det rätta för honom.

hos oss på lilla backen sa...

Satt och kollade på massa kort från mina "bönor" åhh vad jag saknar dom allihopa, men det är tur att vissa föräldrar bloggar så man ändå får följa med dom i utvecklingen ;) kram på er

M sa...

Ha ha. Jag borde bara bli bättre på att lägga upp lite bilder då med andra ord = ) Här frodas di små, må jag säga. Det är så mycket som händer att jag känner att jag vill gå omkring med filmkamera hela eftermiddagarna för att sedan känna att åldern inte rinner ifrån mig.

Ta hand om dig!

Bara för idag sa...

Min lille ex-granne SAIBOT gör precis samma sak! :)