torsdag 8 oktober 2009

Lite kulturkoftatankar

Jag har läst och fascinerats av Jane Fonda under läsningen av Mitt liv så här långt. Jag har lyssnat till Bibbi Anderssons mogna stämma som läst upp en livshistoria av en kvinna som har "gått in i tredje akten" som Fonda själv uttrycker sig. Jag har egentligen ingen hang-up på Jane Fonda, men har tidigare förstått att hon varit älskad och hatad av olika anledningar. Efter läsningen av den här boken förstår jag varför hon upprört och retat, eller blivit så älskad och beundrad. Det verkar inte finnas något läger mittemellan när det gäller åsikterna om den här kvinnan. En annan vinkel finns på Bokgalleriet.

Nu har jag äntligen fått tag på Roslund och Hellströms Tre sekunder, så den står näst på tur. Sexhundra sidors underhållning som biter tag i läslusen med en gång. Den här gången är det om infiltrerade narkotikasyndikat som är temat för duon med de många välskrivna kriminalromanerna.

Jag har fått senaste numret av Språktidningen och tycker att det är en sådan lysande tidning. Medföljande fanns ett kuvert med ett erbjudande om att köpa en prenumeration på tidningen Vi läser, fyra nummer för 229 kr och jag är grymheters sugen på att skaffa den också. Då skulle jag ha en bra uppsättning: språk och litteratur. Jag måste flörta med maken...

Såg ni Gokväll igår? I så fall kanske ni såg söta Ewa som lagade mat. GulleEwa som tindrar och glittrar och gör sig bra i alla sammanhang. Hejja hejja. Missade du programmet kan du se det här.

1 kommentar:

Ewa sa...

Kram käraste du.