tisdag 2 september 2008

Litteratur för alla åldrar

DN publicerar i dag en lista som omfattar 100 barnboksförfattare och deras viktigaste verk. Bland mina favoriter hör bl.a. böckerna om Anne på Grönkulla (och där serien är precis lika bra) och Michelle Magorians God natt mister Tom.

När det gäller barnböcker vet jag att vissa (ni vet vilka ni är = >) har svårt för Gittan-böckerna, men jag känner igen mig själv i så mycket från när jag var liten. Oviljan att smutsa ner sig, rädslan för att gå vilse, obehagskänslan när någon annan ritade för hårt med mina kritor eller när någon drog för hårt i barbiekläderna.

På DN kan man också läsa om hur man kan ge barnen en chans att älska böcker. En mycket intressant artikel som finns att läsa här. Jag har hungriga barn bredvid mig, så jag återkommer nog till det.

Tjing.

2 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Godnatt Mister Tom var länge en favorit för mig. Så himla fin bok.

Anonym sa...

Anne på Grönkulla har alltid varit en favorit för mig. Liksom Det blåser på månen, min favoritbok när jag var liten. Jag skulle döpa mina barn till Dina och Dorinda.. :)

Jag köpte den åt 6-åringen som högläsningsbok. Nu är han 7 och vi har fortfarande inte läst ut den, han tycker den är supertrist...