torsdag 4 september 2008

Lediga jobb

Vi söker dig, medelålders man, att gestalta nygammal skåpmat som halva svenska folket redan är lessa att titta på. Du kommer att spela obekväm polis som inte hyser någon större respekt för dina överordnande men som får vara kvar i tjänst ändå, eftersom ingen, jag upprepar ingen, kan göra ditt jobb.

Vidare kommer du att ha anknytningsproblematik i ditt kärleksliv där du aldrig kan svara på direkta frågor om hur du mår eller om du vill binda dig, utan ska på sådana repliker anta en lidande min och blicka ut i fjärran. Vi ser inga hinder för att du dessutom kommer att utveckla en alkoholproblematik någonstans i slutet av den fjärde, eventuellt i början av den femte, filmen. När du öppnar kylskåpsdörren kommer din karaktär antingen att ha ett fint lager av champagne och någon fågellever, eller så gör vi smygreklam för dryck bryggd på malt och humle.

Om du tror att du är rätt person för det här jobbet och tycker om att spela mot din fru vill vi ha din ansökan snarast. Enda kravet är att den pinsamma insatsen från samtliga medverkanden i filmen Tredje vågen aldrig nämns och aldrig upprepas.

Jo, för nu är det dags igen enligt DN. Ny polis, gamla intriger. Jag såg Tredje vågen på bio och skämdes. Inte mest för Jakob Eklund, men för så mycket annat. När inget hopp finns kvar om att komma till rätta med den ekonomiska brottsligheten säger mannen som spelar chefen: "There is one man." På engelska. Repliken hör hemma i ett tevespel, minst. En av de utsatta kvinnorna i filmen ser ut att läsa på stora skyltar bakom kameran och säger, utan inlevelse: "jag är så jävla rädd." Om du ska svära så gör det åtminstone övertygande.

Hoppas, hoppas att det här blir bättre. Men samtidigt: SGI - det klingar lite för mycket CSI för min del.

2 kommentarer:

Fru Mju sa...

jag blev faktiskt tvungen att kolla upp det där.
å andra sidan så _behöver_ man ju inte se all skit de producerar.
GSI, jaja.

Annas resa sa...

Roligt skrivet! Jag skrattade gott.