lördag 13 september 2008

Dagens applåd...

(redigerad)...går till Metallica. Jag läste i DN att Sydsvenskan inte fick göra någon intervju med bandet eftersom tidningens recensent bl.a. hade hänvisat till låtar han hört på siten Pirate Bay. Att öppet visa att man använder sig av otillåtna sidor och för att samma site är den som lagt ut obduktionsbilder på de mördade barnen i Arboga var anledningen till att Sydsvenskan blev utan intervju. Fantastiskt. (Alltså inte att PB har lagt ut, men att bilder finns utlagda där. Om det fanns en möjlighet för vilken site som helst i världen att se till att sådant inte fick ligga kvar skulle det vara ett stort hjältedåd enligt mitt sätt att se det.)

Är det inte så fler borde agera? Att obduktionsbilderna ligger ute för allmän beskådan gör mig illa till mods och jag förstår verkligen inte hur Pirate Bay kan tillåta det. Samtidigt finns det sjuka, sjuka människor som vill titta på det. Att de inte skäms. (Och med "de" menar jag människorna som gottar sig åt andras olycka. Jag ska formulera mig mer sammanhängande och vara bättre påläst en annan gång.)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blandar du ihop koncepten något. Pirate Bay har inte lagt ut någonting, det är en infrastruktur för att dela filer.

Likadant som en telefonkatalog som ger dig nummer till olika företag, oavsett om de är hederliga eller inte.

Pirate Bay kan inte ta ansvar för vad deras användare använder infrastrukturen till. Varför skulle de?

Bredbandsoperatörer tar ju inte ansvar för vad som färdas i kopparlinorna eller hur?

Och varför var inte obduktionsbilderna hemligstämplade? Vem som helst kan faktiskt begära dem utlämnade då de är offentlig handling.

Anonym sa...

Var får du "otillåten" och "illegal" ifrån? Trots en husrannskan a la stormtroopers så har man inte funnit något att åtala TPB för än.

Anonym sa...

Vill också tipsa om en historia om hur gammelmedia i Sverige misshandlar TPB:
Hur SVT Debatt förde Peter Sunde bakom ljuset

Tycker du att det är OK att skattefinansierade SVT ska bete sig på samma sätt som simpla kvällstidningar?

M sa...

Hmm. Ok. Pirate Bay inte illegal. Nej, men illegala filer förekommer. Och ja, jag tycker absolut att de har ansvar för vad som ligger på siten de tillhandahåller. Det var det där med etik då... Anse mig gärna förlegad och konservativ, men så är det.

Jag applåderar ändå ståndpunkten.

Anonym sa...

Förundersökningen är offentlig. Det är bara att hämta ut den. Telefonnumret står i katalogen. Ska vi förbjuda katalogen? Eller posten som kan skicka matrialet?

M sa...

Ja, vill man inte ha diskussion ska vi inte nämna Metallica eller Pirate Bay. Jag kan krypa till korset och villigt erkänna att jag bara känner till medias vinkling av Pirate Bay och någonstans har jag väl trott att man ska just kunna tro på den bilden. Att frälsta fans till densamma inte håller med förvånar ingen.

Oavsett om talesmannen för Metallica hade rätt eller ej så grundar han sitt beslut att vägra en intervju på att låtarna var utlagda i förväg - att det var Pirate Bay må vara - och att journalisten hänvisade till att han lyssnat på dem - trots att det inte borde ha gått. Pirate Bay har egentligen inget med diskussionen att göra, det är bara jag som har uttryckt mig klantigt och okunnigt, men faktum kvarstår: om etiken fick gå före "det är faktiskt inte olagligt" borde det gå att göra mycket åt all skit som finns tillgänglig ute på nätet. Och för att föregå följdfrågor: Nej, det går inte att förbjuda allt eller något och nej, jag skulle aldrig kunna vara den personen som skulle sitta och bestämma.

Och Johan Söderberg: tack för sakliga inlägg och jag försökte verkligen läsa hela inlägget som du länkade till, men jag orkade inte.

Urban Sundström sa...

Hej ! Här kommer lite kortare texter som är väl värda att läsa. Det som gammelmedia skrivar är tyvärr vinklat bara åt ett håll.

Arbogamålet och offentlighetsprincipen

och

Arbogaundersökningen, bilder och TPB

Tack för ditt engagemang.

M sa...

Ha, ha. Vad jag ångrar att jag gav mig på TPB (och svårt är det för mig att svänga mig på ett ledigt sätt med förkortningar). Ja, ja. Jag har i alla fall lärt mig ord som gammelmedia och att det finns två läger: för och emot TPB. Jag är nog trots allt emot. Men jag vidgade mina vyer och gick in på deras sida. Jag blev varm i hjärtat när jag läste de många inläggen där trogna PB-fans officiellt tar avstånd, eftersom siten inte tar bort inlägget där Arbogabilderna ligger upplagda.

Jag vill bara klargöra att jag inte alls bryr mig om hur TPB vinklas i media. Jag mår bara illa av att bilder av obducerade barn ligger ute till allmän beskådan - offentlig handling eller ej. Och vad har då TPB med det att göra? Allt och inget, tydligen.

För faktum kvarstår: de KAN ta bort inlägget. De VILL bara inte.

Jag orkar inte med sandlådediskussioner om telefonkataloger och postgång. Det är enkel etik. Enkel för mig. Inte för alla. Respect.

Anonym sa...

Ok. Pirate Bay inte illegal. Nej, men illegala filer förekommer.
Nej, Pirate Bay har inga illegala filer. De har länkar som berättar vilka personer som har vilka filer, varav en del av filerna som ligger på dessa privatpersoners datorer är olaliga att sprida.

Här är ett lästips:
http://w2.sydsvenskan.se/mildner/2008/09/12/nagra-tankar-om-moral-och-teknik/
Slutorden: acceptera aldrig en journalistik som väljer att se teknik som något krångligt och moral som något enkelt.
Verkligheten är nämligen precis tvärtom.
.

M sa...

Jag skriver visst inte på förståelig svenska i dag. Suck. Mina tanketrådar går till andra inlägg när jag svarar på något annat, så det är inte undra på att det blir osammanhängande.

Det är det här med bilderna, återigen och jag börjar känna att det är sista gången jag kommenterar det: bilderna - oetiskt att lägga ut, oetiskt att sprida, oetiskt att låta ligga kvar. Enligt mitt sätt att se det. Det finns inga offentlighetsprinciper i min värld som ändrar på det oetiska i att sådana bilder ska ligga ute. Men vill man gotta sig i det så varsågoda - man har all laglig rätt att göra det.

Varken det etiska eller det moraliska är enkelt. Visst, för vissa, men inte för det stora flertalet.

...and good night America, wherever you are.

Anonym sa...

"oetiskt att lägga ut, oetiskt att sprida, oetiskt att låta ligga kvar"

Pirate Bay har ju inte gjort någonting av detta. Man kan ju kritisera dem för att publicera länkar som användare lagt upp, men då får man nog formulera sig litet tydligare.

M sa...

Nej, The Pirate Bay har nog inte gjort någonting som går att ifrågasätta. Någonsin.

Fru Mju sa...

åh jisses va här har stormat!
men jag förstår hur du tänkt och håller absolut med vad gäller bilderna!

Anonym sa...

Jag tror Metallica skiter helt i om TPB hjälper till att distribuera obduktionsbilder eller inte. De vill inte att folk ska ladda ned sina låtar, de vill tjäna ännu mer pengar och TPB ser de som ett hot. De väljer därför att smutskasta siten på detta sätt istället för att gnälla på att folk inte betalar för musiken.

South Park gjorde ett väldigt roligt program om Metallicas gnäll: http://www.southparkzone.com/episodes/709/Christian-Rock-Hard.html