tisdag 2 september 2008

Det är bara att asseptera = )

Hmm. Fortsättning följer = ) Nu läser jag ett inlägg där Daniel Berg från Svenska Akademien säger att de rekommenderar att accessoar uttalas [ass-] trots att detta inte står utskrivet i SAOL. Ursprunget, som är av latinets acce´do, säger att det ska vara [aks-].

Vi kanske bara ska se till att inte använda ordet utan istället göra omskrivningar.
"Vilka fantastiska smyckes- och väsktillbehör hon bär!"
eller
"Det var ovanligt väl genomtänkt bling-bling hon har satt samman."

Snart ska man väl säga "tjeks" åt kex och "tjivi" åt kiwi - tro mig, det händer.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Visst är såna här språkfrågor intressanta. Angående att uttala saker med tj eller k så är det ju faktiskt så att det allra flesta ord som börjar på k och har en mjuk vokal efter sig (e, i, y, ä, ö) uttalas som tj.

E: Kemi, Kerstin
I: Kiosk, Kina, Kilo
Y: Kyrka, Kyla
Ä: Kärlek, Kärna
Ö: Köpa, Köra


Fast jag själv kommer aldrig säga tjeks eller tjiwi =)

Fru Mju sa...

jag tänker då _inte_ asseptera att mina pojkar ber om några tjeks här hemma!

Anonym sa...

Lustigt nog känns det okej med assessoarer, men inte asseptera... har nog aldrig hört nån uttala accessoarer på det sätt som man egentligen ska... det är lite fassinerande ;)