måndag 5 september 2011

Skadesituationen är över medel, men under kontroll

Sexåringen har nackspärr. De ringde från skolan strax efter lunch och meddelade att han hade ont i nacken och att han var alldeles sned. När jag kom hem satt han, ynklig och sneglande, i soffan och försökte att inte röra på huvudet mer än nödvändigt.

Nu har han fått lite ipren i kroppen och en värmekudde på nacken. Det är det enda jag kan komma på som kan hjälpa honom att bli mjukare. Senan på höger sida är spänd som en fiolsträng, men förhoppningsvis blir det lite bättre i morgon.

Brukar verkligen så små barn ha nackspärr? Jag har aldrig hört talas om någon som haft det. Det värsta som kan hända är att han missar skolutflykten i morgon. Det ryktas om att cykelutflykten flyttas till nästa vecka om det regnar i morgon och därför hoppas vi på nederbörd.

När jag hämtade treåringen på förskolan hade han ett litet jack under ögat efter en leksaksstädningsincident. Skadesituationen är över medel, men under kontroll.

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Oh ja! Såna små kan ha grym nackspärr, sådär så man tror att de blivit stelopererade över natten. Av mina tre är det en som rätt ofta haft det - och de andra två aldrig någonsin. Kanhända man är en person som antingen får eller aldrig får, nästan som med magsjuka..?

M sa...

Jag tror att du har rätt. Jag har aldrig hört talas om nackspärrade barn, så för mig blev det en överraskning. Det känns så svårt också att avgöra när han är tillräckligt bra för att gå till skolan igen.

Anonym sa...

Hej M! I svensbyn hade femåringen nackspärr, hade spelat DS under bordet. Det varade i tre dagar. Kan ha och kan ha??? Stel i nacken var han då! / Allt gott A

M sa...

Haha! Jag trodde först att han hade spelat "CS" och hann tänka "vem är du A?!?". Det är dock skillnad på CS och DS. Jag tror att studsmattan är roten till allt barnont, faktiskt.