fredag 23 september 2011

Men mamma, vet du...

Min treåring har alltid svar på tal.
- Du, var snäll och ta på dig en tröja under jackan. Det regnar och är kallt.
- Men mamma. Vet du... Att jag svettas.

- Du, var snäll och jaga inte såpbubblor med kniv.
- Men mamma. Vet du... Jag ramlar inte.
- Sånt vet man inte alltid innan.
- Men mamma, vet du... Att det gör jag inte.

- Du. Kom ska vi städa ihop lite.
- Men mamma, vet du... Det behöver jag aldrig göra på min förskola.
- Fast jag frågade Helene och hon sa att det inte var sant.
- Men mamma, vet du, att det var en annan fröken som sa det.

- Kom så ska vi borsta tänderna.
- Men mamma, vet du... Att min mormor och morfar säger att man inte behöver göra det.
- Fast det vet jag att de inte har sagt.
- Men mamma, vet du, att det HAR de!

När jag lägger mig på kvällarna ekar det i huvudet "men mamma, vet du... men mamma, vet du... men mamma, vet du..."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här har jag en tioåring som inleder nästan varje mening med "saken är den..."

Efter att ha sett filmen "Hur många lingon finns det i världen" så har hon bara ett svar på varje fråga; "Jajjemänsan".

De är roliga de små liven!

Eva

M sa...

"Saken är den..." Haha. Hur roligt som helst. Just nu skulle jag välkomna vilka andra ord som helst än "men mamma, vet du...".