torsdag 30 december 2010

Kondenserad mjölk

Jag har upptäckt den kondenserade mjölken. För en sockerberoende människa är denna vara vad Bill var för Bull, vad relativitetsteorin var för Einstein och vad moster är för Fia. Den gör mig hel = )

Jag kokade för första gången en burk i går och bara det företaget kändes vanskligt. Att koka en stängd burk, alltså att utsätta någonting hermetiskt tillslutet för hög värme, det kändes inte bra. Jag var dock försäkrad om att det inte var någon fara så länge burken hela tiden var täckt med vatten. Två timmar senare låg den där, gyllenbrun och väldoftande, i en skål redo att serveras.

Här efterlystes recept och detta är vad jag hittills prövat:
En typ av fryst Björnbärscheesecake som du kan läsa mer om här.

Du kan också sätta lite mjölkkolasås i botten av ett glas, fylla på med chokladmousse och toppa med bär. Det åt vi på brorsans bröllop och den var fantastisk.

Sedan kan man bara koka den och använda som världens godaste kolasås.

Det är mycket som ska hinnas med innan nästa år, och nu är jag och maken barnbefriade så att vi kan städa, förbereda mat och efterrätt. Hej och hå.

3 kommentarer:

Victoria sa...

Barnfri... vilket vackert ord (för ett tag alltså). Önskar vi kunde få lite av den varan också...

Nä, inget mera gnäll nu. Gott nytt år på er!

M sa...

Gott nytt år tillbaka på er! Sedan är det ju det där med semantiken. Barnfri är rätta ordet när allt och lite mer därtill ska fixas och man vet att telningarna har full uppmärksamhet från två ansvarsfulla vuxna som proppar dem dem fulla med socker, antioxidanter och proteiner i en salig blandning, medan man själv INTE säger åt dem att vänta medan man bara ska göra det här...

Fru Mju sa...

tack för tipset! låter gott!
Gott Nytt År :)